De voor- en nadelen van e-mail marketing
E-mail marketing: welk bedrijf gebruikt deze vorm van marketing communicatie nou niet? E-mail marketing is de beste en meest effectieve manier om in contact te komen met potentiele klanten, nieuwe partners of andere externe partijen die van interesse kunnen zijn.
Hoewel social media steeds populairder wordt, blijven e-mails een van de belangrijkste communicatiemiddelen die we als mens hebben. Bij e-mail marketing weet je dat jouw doelgroep jouw berichten ziet, omdat je ze direct en persoonlijk aanspreekt. Welke andere voordelen heeft e-mail marketing? Zijn er ook nog nadelen van deze communicatievorm? In dit blog hebben we dat voor jou op een rijtje gezet.
De voordelen van e-mail marketing
Om gebruik te maken van e-mail marketing, hoef je echt geen verstand hebben van complexe zaken, zoals het kopen van een SMTP server of gebruik maken van inbox smtp mailer. Zaken zoals inbox smtp mailer zijn meer een bijzaak en het begrijpen van zulke aspecten kunnen e-mail marketing misschien nog interessanter voor je maken.
Andere voordelen van e-mail marketing zijn dat het een goedkope vorm van marketing communicatie is en het heeft een hoge ROI (Return on Investment). Dit maakt deze marketingvorm ook nog eens meetbaar: je kunt gemakkelijk de resultaten van jouw e-mail marketing campagnes meten. Zo weet je ook wat je bij de volgende campagne beter kan doen! Bovendien kun je e-mails gemakkelijk personaliseren per doelgroep en het heeft een korte doorlooptijd. Met een paar kliks verstuur je een email naar verschillende e-mailadressen en komt het bericht binnen enkele seconden in de inboxen van de ontvangers.
De nadelen van e-mail marketing
E-mail marketing heeft ook wel zo zijn nadelen. Het grootste nadeel is wel dat er veel concurrentie is binnen e-mail marketing: jij bent natuurlijk niet het enige bedrijf die dagelijks duizenden emails verstuurt naar mensen! De gemiddelde mens ontvangt dagelijks honderden emails van bedrijven, maar ook familie, vrienden of andere individuen. Het is aan jou dan de uitdaging om erachter te komen hoe je de open rate van jouw emails kan verhogen.