Met welke visuele aspecten kun jij je merk versterken?
Wanneer je een bedrijf start, een website bouwt of gewoon als freelancer een opdracht aanneemt en ermee aan de slag gaat dan ben je een merk aan het opbouwen. Of je nu wilt of niet. Overal is branding aanwezig en jij kunt ervoor zorgen dat jouw merk er bovenuit springt ten opzichte van je concurrenten in de markt door met beeld te spelen. Een pakkende naam en slogan is zo bedacht. Daarna kun je daar eigenlijk weinig meer aan morrelen. Je moet met visuele aspecten aan de gang zoals huisstijl en webdesign. In dit blogartikel gaan we in op de vraag met welke visuele aspecten jij je merk kunt versterken.
1. Logo
Een logo ontwerpen of laten ontwerpen is vaak een van de eerste dingen die je doet. Probeer hierbij duidelijk te hebben wat je wil uitdragen met je logo. Moet het strak zijn of juist speels. Mag het een gecompliceerd logo zijn of wil je juist een heel eenvoudig logo dat eenvoudig herkenbaar is? Welke logo’s het goed doen verschilt van branche tot branche en vaak zie je ook dat logo’s door de jaren heen veranderen. Waar vroeger een logo nog ingewikkeld mocht zijn met veel tierelantijnen, zie je tegenwoordig veel meer minimalistische logo’s die eenvoudig te herkennen zijn. Je kunt daarom ook rustig door de jaren heen kleine wijzigingen aan je logo aanbrengen.
2. Kleurgebruik
Wat ook kan bijdragen aan je herkenbaarheid is je kleurgebruik. Ferrari is rood, geel en zwart, Coolblue is blauw, oranje en wit, Mediamarkt is rood, wit en zwart. Veel bedrijven kiezen zo’n drie kleuren uit en daar werken ze mee. Zo bouw je met één kleine kleurenwaaier je hele merk op. Zorg dan dus ook dat je dat kleurenschema ook meeneemt wanneer je kiest voor een WordPress website laten maken. Zo bouw je een identiteit op. Een kleurenschema kun je later namelijk maar moeilijk wijzigen.
3. Typografie
Is het je wel eens opgevallen dat Social Deal bijvoorbeeld hele ronde letters gebruikt in haar uitingen? En dat luxere merken vaak een lettertype met serif gebruiken? Ook het lettertype van dat je gebruikt in je uitingen draagt bij aan de identiteit van je merk. Vaak geldt: hoe goedkoper je wil lijken, hoe speelser het mag zijn. Tegenwoordig zijn niet alleen logo’s vaak minimalistischer, maar ook de lettertypen. Zo was eerder Times New Roman het standaard lettertype, maar is dat tegenwoordig vaker Arial of Calibri.
De gemene deler: consistentie
Een merk is als een persoonlijkheid die je opbouwt, een reputatie. Deze maak je door een keer een indruk achter te laten en in al je volgende uitingen deze indruk te bevestigen. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue die in al haar uitingen dezelfde vrolijke, droge, staccato stijl aanhoudt. Dit zorgt ervoor dat iedere uiting overduidelijk Coolblue is. Zo hoef je na verloop van tijd eigenlijk je naam of logo niet eens meer toe te voegen aan een boodschap en het is voor de klant al duidelijk dat het een uiting van jouw bedrijf is. Ga maar eens reclames kijken en probeer door je oogharen heen te raden van welke aanbieder een boodschap is. Welke visuele elementen kun jij herkennen?